ایرانیها عجیب با اینستاگرام خو گرفته اند. واقعاً اینستاگرام یکی از معجزات دهه اخیر است. البته آنچه که موجب موفقیت این شبکه اجتماعی شده تولید محتوا در اینستاگرام نیست. تولید محتوای اینستاگرام مانند سایر شبکههای اجتماعی مسیر عادی خود را دارد؛ شاید ضعیف تر. اما برگ برنده اینستاگرام در فرم ارائه محتواست و این همه ماجراست. با این حال من هرگز قصد ندارم به همین جملات بسنده کنم. ابعاد وسیع این جریان اجتماعی بزرگ یعنی اینستاگرام، شایسته آن است که ما بسیار بیشتر از آنچه گفتیم درباره فرم محتوایی اینستاگرام حرف بزنیم؛ آن را بشناسیم با ساختار قدرتمند آن آشنا شویم تا در نهایت بتوانیم، تولید محتوای اینستاگرامی را با قدرت بیشتری دنبال کنیم.
تولید محتوا در اینستاگرام
من در دیگر مباحث تولید محتوا یا آموزش هایی که در سایت گروه تحقیقاتی فرهنگ و تمدن ارائه میکنم همیشه به دوستانم میگویم از تحلیلهای منطقی و واقعیتهای نتیجه گیریهای عقلی ساده برای درک بهتر پدیدهها کمک بگیرید به عنوان مثال وقتی میگویم: اگر دامنه ما پنج سال تمدید شود گوگل اعتماد بیشتری به ما میکند، یک دلیل عقلی ساده بیشتر نداریم گوگل وقتی به اعتبار دامنه سایت ما نگاه میکند ما را یک فعالیت قابل اعتمادتر و دارای برنامه به حساب میآورد در مقابل سایتی که فقط یک سال از اعتبار دامنه اش باقی مانده است این تحلیل بالاخره برای خودش نکته ای است که شاید برای درک آن نیاز نباشد بند و تبصرهای بیاید، این یک تحلیل ساده عقلی است و بسیاری مسائل به ظاهر پیچیده چنین حالتی دارند اما اینستاگرام و ماجرای موفقیت هایش
در تحلیل و بررسی عوامل موثر در موفقیت اینستاگرام یک تحلیل خیلی ساده میتواند راهگشا باشد، ما در عصر تکنولوژی هستیم؛ میتوان ادعا کرد در نقاط اوج آن به سر میبریم. این عصر و اتمسفر حال و هوا و ریتم و حالت خاص خود را دارد.
حالا از شما میپرسم! ویژگی دنیای مدرن ما چیست؟ لطفاً جواب بدهید حتی اگر میخواهید با حالتی بگویید روزگار نامردی است یا از این دست شوخیها اما واقعیت این است که سرعت، تسلط عمیقتر انسان بر پدیدهها، نزدیکی و کاهش فاصلهها و مرزها و زمان؛ اینها را میتوان از ویژگی دنیای مدرنیته به حساب آورد.
دوستان من! چه در امروز که چیزی به کریسمس ۲۰۲۰ باقی نمانده و چه در تمام اعصار، دنیا از قوانین کلی و ثابتی پیروی میکند. این قوانین ریتم حالت مشخصی برای زمانه تعیین میکنند. هر پدیده ای که بتواند خود را بیشتر با ریتم زمانه هماهنگ کند موفقیت بیشتری به دست میآورد.
آنچه که اینستاگرام انجام داد شناخت دقیق همین ریتم و انطباق پذیری با زمان و زمانه بود؛ درست همان کاری که فیسبوک نتوانست؛ گوگل پلاس نتوانست، یوتیوب برای رسیدن به آن لقمه را دور سرش چرخاند و خیلیهای دیگر که از گردونه عقب ماندند یا درجا میزنند…
در اینستاگرام همه چیز به سرعت در اختیار شماست. همه چیز در دسترس است مثل جت! اصلا آدم کیف میکند از اینهمه ظرافتهای روانشاختی ملاحظه شده در این پلتفرم. انگار آدم صائب را باز کرده و دارد؛ دود اگر بالا نشیند کسر شأن شعله نیست را میخواند یا غزلِ غیرت عشق زبان همه خاصان ببرید کز کجا سر غمش در دهن عام افتاد را… واقعا لذت بخش است نیست؟!
اصلا بحث تولید محتوا در اینستاگرام را چند لحظه رها کنیم و جوانب دیگر را بسنجیم! اینستا حکم یک آدم حرف گوش کن و با وقار را دارد که گویی تمام نکات روانشناسی را بلد است. مثل همان آدمهایی که هیچکس از معاشرت با آنها خسته نمیشود. آدم هایی که هرگز با تو کلنجار نمیروند؛ زیاده خواهی نمیکنند؛ انتظار بیجا ندارند سرویسهای فوق العاده ارزشمند به تو ارائه میکنند در مقابل انتظار آنچنانی ندارند، جدای از توصیفهای من در تولید این محتوا ازاینستاگرام؛ قبول دارید؟
شما بر صفحه اینستاگرام خود احاطه دارید، این دقیقاً همان چیزی است که با دنیای امروز ما همخوانی دارد. همان چیزی که منتظرش بودیم تا به بهانه ان شلوغ بازی در بیاوریم، اصطلاح بسازیم و حتی با هم سر شاخ بشویم.
نتیجه گیریها از بررسی محتوایی اینستاگرام
- دوستان عزیز! تحلیلها اساس و ماهیت همه چیز را در دنیا رقم میزند.
- از کنار آنها ساده عبور نکنید.
- من یک نویسنده ام و مطمئنم طرفداری واژهها را میکنم اما از جهتی یک منتقد هم هستم پس با صراحت میگویم که فرم محتوا در همه دورانها تاثیر گذاری بیشتری نسبت به خود محتوا داشته و دارد البته فرم هرگز شما را در تاریخ ماندگار نمیکند این محتوا ست که به شما این شانس را میدهد تا عنوان یکی از درسهای کتاب تاریخ مدارس باشید. به بیان دیگرفرم نقد است و محتوا نسیه… البته در مواجهه و مقایسه این دو با هم
- اینستاگرام یک فرم برای انتشار محتواست و در این جایگاه بی نظیر است. اما مسلم است که محتوای خوبی با توجه به ملاکهای محتوای خوب ندارد.
اینستاگرام از بهترین ساختار محتوایی بهترین استفاده را به عمل آورد و در فرم ارائه آن تکنولوژی جدیدترین دستاوردهای این حوزه را به خدمت گرفت یعنی رابط کاربری قدرتمند سرعت فرمان پذیری بالا کاربرد پذیری بسیار ساده.
شما خیلی راحت میتوانید تولید محتوا در اینستاگرام را با فشردن چند دکمه یا لمس انجام دهید و این باعث میشود خیلیها حوصله داشته باشند تا مطالب مختلفی در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند.
اینستاگرام راحت اسکرول میشود نیاز نیست برای دیدن همه چیز مدام پیج باز و بسته کنیم؛ با یک لمس میتوانیم قلبی سرخ برای دیگران بفرستیم. از هر صدای خوشمان نیاید با زدن روی صفحه خاموش میکنیم. اسکرول که میکنیم حتی با سرعت خیلی بالا، هرجا که فرود بیاییم همان لحظه نوبت ماست و توی صف نمیایستیم تا مثلا محتوا لود شود خلاصه به قول ما ایرانیها اینستا از این دنگ و فنگها ندارد و شاید همین مسله باعث شده ما خوشمان بیاید اینستاگرامی باشیم.
با این توضیحات اگر قرار باشد اینستاگرام گل سرسبد شبکههای اجتماعی نباشد کجا شایسته این جایگاه است ؟
چند نکته بسیار مهم درباره تولید محتوا در اینستاگرام
توجه به گرافیک در محتوای اینستاگرامی
لطفاً شلوغش نکنید تم رنگی داشته باشید. این درصد زیادی از موفقیت در هر کاری است زیبایی و استاندارد بودن رنگها و رابط کاربری همان چیزی که بعضیها فکر میکنند با درگیر کردن بیش از حد رنگها میتوانند به آن دست پیدا کنند، اما اشتباه میکنند.
همانگونه که هست استفاده کنیم
خودم بارها مجبور شدم که خطوط طولانی و پشت سرهم در اینستاگرام بنویسم. یعنی نوشتن متن در یک شبکه اجتماعی که برای ویدیو بهینه شده است. شاید بهتر باشد به جای بازنشر مستقیم تصاویر و ویدیوها در اینستاگرام محتوای ویژه اینستاگرام تولید کنید
محتوای اینستاگرامی یک دقیقه است البته بیشتر هم میتواند باشد اما این پیام دارد بنابراین سعی کنید در همان یک دقیقه همه چیز را جمع و جور کنید. خیلی چیزها که فکر میکنید حیاتی و بسیار مهم هستند فقط برای شما اینطور است! برای خیلیها چندان تفاوتی ندارد. همانطور که من از ساعت ۶ بعد از ظهر یک روز تابستانی تا الان که حدود ۳ نیمه شب است درگیر همین چند خط نوشته هستم! درگیر چیزهایی که اگر میخواستم آنها را سریع بگویم پنج دقیقهای تمام شد و شما هم چندان تفاوت را حس نمیکردید، ما خب دنیای حرفه ای، قانون خاص خودش را دارد. اما شما زیاد سخت نگیرید و بجای پرداخت به فرم محتوای خود را تقویت کنید. خصوصا در اینستاگرام
درباره این سایت